Omställning, hållbarhet och kompetensförsörjning på Elmia Lastbil

2024-09-24

Elmia24 2 Elmia24 2

Elmia Lastbil har framgångsrikt befäst sin position som den ledande mötesplatsen för transport- och åkeribranschen i Sverige och Norden. Under mässans fyra dagar låg fokus på omställning, hållbarhet och kompetensförsörjning.

Årets mässa var den 21:e i ordningen som Nordens största lastbilsmässa och arrangerades i Jönköping 21–24 augusti. Mässan drog över 31 000 besökare där Sunfab deltog bland över 370 utställare.

De största lastbilstillverkarna tillsammans med Lastfordonsgruppen, betonade vikten av hållbarhetsåtgärder och satt mål att uppnå 100% fossilfri drift till 2040 för att möta Parisavtalets mål. Enighet om hållbarhetsmål har varit tydlig bland branschrepresentanter, politiker och tillverkare, vilket diskuterades under mässans första dag.

För att öka branschens attraktivitet bland ungdomar och säkra framtida kompetens, inbjöds cirka 3 000 gymnasie- och yrkesutbildningselever till mässan, där de hade möjlighet att träffa yrkesverksamma inom branschen. Denna satsning på utbildning och rekrytering är central för att säkra en effektiv och hållbar framtid för transportsektorn.

– För oss är mässan jätteviktig och en stor mötesplats. Inte bara för oss själva utan även för våra distributörer och slutkunder. Responsen var väldigt positiv, säger Hans Fredlund, Sales Manager på Sunfab.

På Elmia Lastbil presenterades flera premiärer för både den svenska och den internationella marknaden. Bland annat elbilar från Volvo och Mercedes-Benz. Scania stod också i rampljuset med sin världspremiär av en helelektrisk timmerlastbil utrustad med kran, designad för att hantera skogstransporter upp till 72 ton.

Sunfab utvecklar mot elektrifiering
På årets mässa visade vi bland annat vårt ePTO koncept (Sunfab ePower) som en del i att utveckla lösningar kring eldrift för Sunfabs sortiment av hydraulpumpar och motorer.

Sunfab ePTO

– Vi har sett en ökad efterfrågan på hydraulpumpar med lägre ljudnivå, särskilt på byggnationer med el-drift. Därför lanserade vi redan på Elmia Lastbil 2022 en komplett serie av vår hydraulpump SAP Optimerad. Den är speciellt framtagen för elmotordrift med högre varvtalsegenskaper och lägre ljudnivåer.

Detta är första stegen i vår utveckling av produkter mot elektrifiering där vi även arbetar aktivt för att utveckla nya produkter och lösningar som är anpassade efter framtidens krav och teknik, säger Johan Sundin, Product Manager på Sunfab.